Tevredenheid LTB deeltijd laag

De deeltijd lerarenopleiding LVO Technisch Beroepsonderwijs (LTB) scoort dit jaar opvallend lager in de NSE dan de andere deeltijdopleidingen. Hoge werkdruk is waarschijnlijk een van de oorzaken.

Terwijl in de Nationale Studenten Enquête 2018 bij de deeltijd bachelors/masters gemiddeld 73 procent van de Windesheimstudenten tevreden is met de studie, zijn bij deeltijd LTB onvoldoende studenten tevreden: 50 procent, de laagste score van alle deeltijdopleidingen.
Windesheim streeft naar een tevredenheid van minimaal 72 procent. Van de bijna honderd Windesheimopleidingen zijn er drie die onder de 60 procent zitten. Meijer wil de 50 procent niet als een onvoldoende beschouwen: “Het niet behalen van streefcijfers wil nog niet direct zeggen dat er sprake is van een onvoldoende. Dan wil het enkel zeggen dat streefcijfers niet zijn gehaald. Let wel: anders zou geen enkele LTB-opleiding in Nederland een ‘voldoende’ hebben gescoord.”
Ook bij de voltijdvariant van LTB is de tevredenheid opvallend lager dan vorig jaar. Met 67 procent scoort de voltijdopleiding weliswaar niet slecht. Maar de tevredenheid is flink lager de 91 procent tevredenheid in 2017, de studie maakt daarmee de grootste duikeling van alle Windesheimopleidingen.
Domeindirecteur Bert Meijer gaat uitzoeken waar dat precies aan ligt. Een verklaring is mogelijk het gelijktijdig invoeren van de pilot flexibilisering en het nieuwe curriculum voor alle lerarenopleidingen beroepsonderwijs. Bovendien werd LTB in januari gevisiteerd. “Dit heeft voor behoorlijk wat extra werkdruk gezorgd.”
Mogelijk hadden ook ziekte en wisselingen in management en HHD invloed. En LTB moet het doen met minder docenten dan voorgaande jaren, vanwege de bezuinigingen bij domein Bewegen en Educatie.
Meijer ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet, ondanks de kinderziektes die nog overwonnen moeten worden. “De bezuinigingen zijn achter de rug. LTB heeft een nieuw management en organisatiestructuur. En het eerste jaar van het nieuwe curriculum en de flexibele deeltijd zijn geëvalueerd, de doorontwikkeling verloopt voorspoedig.” (EM)

Lees ook: Elektrotechniek weer beste studie

Er zijn 2 reacties op «Tevredenheid LTB deeltijd laag»