Flevoland groeit hard

Voorlopige aanmeldingen Zwolle stabiel

• Windesheim Flevoland verwacht rond de 1650 eerstejaars: bijna 400 meer dan een jaar eerder.
  • Voorlopige aanmeldcijfers: het aantal eerstejaars dat kiest voor een voltijdopleiding in Zwolle blijft stabiel.

De forse groei van de vestiging in Almere komt volgens Rien Komen, directeur van Windesheim Flevoland, in de eerste plaats door de uitbreiding van het portfolio. Studenten kunnen sinds de start van dit schooljaar in Flevoland terecht voor drie nieuwe associate degrees: finance, pedagogisch educatief medewerker en sociaal werk in de zorg. Eveneens nieuw is de deeltijdopleiding Pabo, die meteen al rond de zestig eerstejaars trekt. Komen: “Een beetje tegen de verwachting in kannibaliseren die nieuwe opleidingen niet op onze andere opleidingen. Het gaat dus om nieuw publiek dat anders naar de Hogeschool Utrecht of de Hogeschool van Amsterdam zou zijn gegaan.”

Groter marktaandeel
Daarnaast wint Windesheim Flevoland ook wat betreft een aantal reeds bestaande opleidingen (zoals commerciële economie, hbo-ict en hbo-rechten) marktaandeel ten opzichte van andere hogescholen. Dat is volgens Komen vooral te danken aan de naamsbekendheid van Windesheim en goede scores in studiegidsen. Als laatste oorzaak noemt hij de demografische groei in Flevoland. “We zitten niet in een krimpregio, zoals het oosten van het land.”

Vooral dankzij Flevoland stevent Windesheim ook als geheel af op een groei van het aantal eerstejaars. Bert Boll, teamleider van de studentenadministratie, verwacht rond de vier procent meer inschrijvingen dan een jaar eerder. Dat is boven het landelijke cijfer: de groei van het aantal nieuwe eerstejaars hbo-studenten in heel Nederland ligt rond de één procent.

Krimp in Zwolle?
Twee onderwijsdomeinen in Zwolle stevenen af op minder nieuwe inschrijvingen van eerstejaars wat betreft de voltijdopleidingen dan een jaar eerder. Uit de voorlopige aanmeldcijfers valt op te maken dat het domein Techniek in de plus zit, BMR ongeveer gelijk blijft, maar dat Bewegen & Educatie en Gezondheid & Welzijn minder eerstejaars trekken.

Vooral de ‘nieuwe’ opleiding social work (een brede bachelor waarin sinds vorig schooljaar sph, mwd en pedagogiek zijn samengevoegd) trekt minder eerstejaars. Jolling Lodema, manager van social work: “Dat zie je altijd bij de ontwikkeling van een brede bachelor. Ik heb dat ook bij Techniek gezien. Als bekende namen verdwijnen, merk je dat direct in de studentenaantallen. Je komt met een nieuw merk, en daar moet je aan werken tot de toekomstige studenten en het werkveld ‘snappen’ wat de studie inhoudt. Veel hangt daarbij ook af van welke profielen je ontwikkelt en hoe je die labelt.” (WvE/MH)

Er zijn 1 reacties op «Flevoland groeit hard»