‘Iedereen is welkom bij AtmosQueer!’

In Zwolle miste Sanne een ontmoetingsplek voor de LHBTQ-community. Daarom startte ze samen met twee klasgenoten studentenvereniging AtmosQueer. “Wie of wat je ook bent, het maakt ons niet uit. Wij staan voor acceptatie en respect.”

“In Amsterdam is twee keer per week een LHBTQ-feest, in Zwolle is er eens per maand de ‘blije borrel’ in Stadscafé Blij”, vertelt Sanne Pull (23), voorzitter van de nieuwe studentenvereniging AtmosQueer. Daar moet verandering in komen, vindt ze. “Ik miste een plek waar ik met een groep mensen kan praten over onder andere ervaringen en twijfels waar je als niet-hetero tegenaan loopt. Een plek waar mensen je snappen.”

Meteen dertig aanmeldingen
Ook Sanne’s klasgenoten Selina van de Wetering en Eva Romkes misten een dergelijke plek. Daarom besloten de studenten van de opleiding Global project and change management de Zwolse studentenvereniging AtmosQueer op te richten. De visie en het beleidsplan stonden binnen twee weken op papier. Ook maakte het trio een Facebookpagina aan en een evenement voor een eerste onofficiële AtmosQueer-borrel in studentencafé Het Vliegende Paard. “We verwachtten hooguit een paar aanmeldingen van vrienden, maar er kwamen zo’n dertig aanmeldingen. Ook mensen die we niet kenden. Ze hadden er via-via van gehoord en kwamen ook allemaal. Supergaaf natuurlijk!”

Drempel verlagen
Het doel van AtmosQueer is het verlagen van de drempel om eerlijk te kunnen zijn over je geaardheid. Dat wil de vereniging doen door naast het geven van eigen feestjes ook aansluiting te vinden bij andere studentenverenigingen. “We willen graag gezamenlijk feesten organiseren of met zijn allen een hapje gaan eten. In zo’n setting kunnen onze leden in een veilige omgeving zichzelf zijn én tegelijkertijd allerlei andere mensen leren kennen.”

Dat de drempel er is, hoort Sanne van anderen, maar ze merkt het ook bij zichzelf: “Ik ben soms bang dat anderen een oordeel over me hebben. Maar dat ligt ironisch genoeg ook aan mijn eigen vooroordelen. Als iemand vertelt dat hij heel gelovig is, denk ik dat diegene me niet accepteert. Terwijl ik genoeg gelovige mensen ken die helemaal geen moeite hebben met LHBTQ’s.”

Van twijfelaar tot over-de-top
Acceptatie en respect de kern zijn van AtmosQueer. Sanne: “Bij ons is ruimte voor mensen die nog twijfelen over hun geaardheid of genderidentiteit tot degenen die over de top gay zijn. Maar ook hetero’s zijn van harte welkom!”

Er is ook ruimte om te experimenteren. “Als je als man bijvoorbeeld een keer naar een event wilt komen verkleed als vrouw om te ervaren hoe dat is, dan kan dat gewoon, zonder dat je jezelf meteen een label hoeft op te plakken.” “Waar we geen ruimte voor hebben? Agressie. Als je agressief bent, lig je eruit!”

Roze latex en neon
Tijdens de eerste borrel raakten Sanne, Eva en Selina aan de praat met het inmiddels vierde bestuurslid: Lejon Weerkamp (21). Lejon (op de foto tweede van links) is allround medewerker in het Paard en besloot zich aan te sluiten bij AtmosQueer omdat hij zich helemaal kon vinden in de missie. “Het sterke aan de vereniging vind ik dat het een plek is voor iedereen. Niemand wordt buitengesloten.”

In zijn vrije tijd treedt Lejon op in drag, onder de artiestennaam Sjerrol Addams. “Als ik het podium op kom in lichtgevende laarzen, een roze latex jurkje en neon make-up, zie ik mensen bijna kokhalzen. Als ik die reactie niet oproep, doe ik iets fout!” In het dagelijks leven kleedt Lejon zich niet in drag. “Nee, joh, ik ben twee uur bezig om mezelf om te kleden tot Sherrol, dat vind ik zonde om ‘zomaar’ te doen. Bovendien is het absoluut niet comfortabel: mijn tenen verbrijzelen in de puntschoenen, mijn lul zit altijd in de weg, mijn pruik is topzwaar en zo kan ik wel even doorgaan. Voor de optredens heb ik dat er voor over: het is ontzettend leuk om bij mensen een lach op hun gezicht te toveren!”

Lejon krijg vooral leuke reacties op zijn optredens. “Mijn vrienden vinden wat ik doe leuk. En mijn moeder heeft zelfs een selfie met Sjerrol als achtergrondfoto op haar telefoon! Als ik verkleed ben krijg ik soms wel afkeurende blikken, zo van: leuk wat je doet, maar blijf van me af.”

Ook Sanne krijgt soms afkeurende blikken als ze met een vrouw hand in hand op straat loopt. “Maar dat zijn uitzonderingen. Ik merk heel weinig van homo-haat in Zwolle. Wie weet is onze vereniging over tien jaar helemaal niet meer nodig, want wie weet dat LHBTQ’s dan volledig zichzelf kunnen en dúrven te zijn!”

LHBTQ staat voor lesbisch, homo, bi, trans en queer. Oftewel: alle geaardheden anders dan hetero. Maar ook hetero’s zijn welkom bij studentenvereniging AtmosQueer. Lid worden? Meer informatie vind je op facebook.com/ZSVAtmosQueer.

Tekst: Janine Sterenborg
Foto’s: Gerben Rink