Herkend op straat dankzij Instagram

Bijna 300.000 mensen volgen de Instagrampagina’s @kapotdroog en @heelhilarisch van Windesheimstudent Joël de Vries (18). “Meisjes sturen me berichtjes dat ze me zagen lopen op straat.”

Op Joëls accounts @kapotdroog en @heelhilarisch vliegen de droge memes, gênante blunders en ‘tag-iemand-die’-posts je om de oren. Op @kapotdroog leverde dat tot nu toe 147.000 volgers op, op @heelhilarisch 142.000. En dan is er nog Joëls persoonlijke account met 19.000 volgers.

De meeste foto’s en filmpjes op Joëls humoraccounts worden naar hem opgestuurd door volgers. “Maar ik pluk ze ook van andere accounts af. Er is een groepje met dit soort humor-accounts die elkaar toestemming geven om content te reposten. Ik kies vaak voor spul dat al viral gaat, zodat ik zeker weet dat het op mijn pagina’s ook scoort. Soms maak ik zelf een meme.”

Geld en gratis spullen
Hoewel Joël, tweedejaars student small business & retail management, nog steeds een bijbaan heeft, verdient hij met Instagram lekker bij. “Soms regel ik een giveaway met een bedrijf. Zij geven bijvoorbeeld een iPhone weg; ik moet die actie dan promoten. Van iedere aanmelding krijg ik 50 cent of een euro, wat me soms wel een paar honderd euro per maand oplevert. Verder krijg ik spullen opgestuurd, zoals games. Daar hoef ik dan alleen iets over te posten, waarna ik het product mag houden. Voor mijn persoonlijke account krijg ik regelmatig gratis kleding, horloges of petjes.”

Inmiddels mag Joël zich instafamous noemen, want er bestaat zelfs een fanaccount voor hem. Die aandacht is Joël wel gewend.  “Ik word soms herkend: ik krijg wel eens dm’s van meisjes die me op straat zagen lopen. Of ze schrijven dat ik knap ben en met me willen afspreken. Ik ga er meestal niet op in, maar bedank ze wel altijd. Er zijn Instagrammers die hun DM’s negeren, maar ik doe dat nooit. Je volgers besteden tijd aan jou en dat is alleen maar leuk.”

Twee uur per dag
Voor al die volgers en gratis spullen moet Joël wel wat moeite doen: hij is zo’n twee uur per dag bezig met Instagram. “Elke dag ontvang ik dertig tot veertig direct messages per account, waarvan het grootste deel inzendingen zijn. Daar kies ik er een paar foto’s en filmpjes uit en die zet ik klaar in een mapje voor die dag. Ook lees ik de berichten die ik van bedrijven krijg. Verder moet ik eigen beeld maken voor mijn persoonlijke account. Mijn vader maakt al mijn foto’s.”

Voor Instagrammers die ook groot willen worden, heeft Joël een paar tips. “Promoot andere, soortgelijke accounts die zelf ook willen groeien. Roep je volgers op om zo’n pagina te volgen, dan helpt die pagina jou vaak ook. Post regelmatig en op goede tijdstippen: rond 19:30 is het best. Koop geen volgers, daarvoor straft Instagram je af. En tot slot: plaats veelgebruikte hashtags onder je posts. Niet de meest gebruikte, zoals #humor, want dan kom je met je kleine account nooit bovenaan te staan als mensen hierop zoeken. Gebruik een variant als #besthumor. Die scoort iets minder, maar werkt toch goed.”

Commercieel en creatief
Doordat Joëls Instagramaccounts een soort onderneming zijn geworden, past zijn hobby goed bij zijn studie. “Daar leer ik ondernemen en dat is precies wat ik op Instagram doe. Ik moet commercieel, maar ook creatief denken. Zo moet ik geen reclamebureau worden; te veel reclame is niet leuk voor mijn volgers. Het is de bedoeling dat ik over bedrijven post op een manier die niet irritant is. Ook leer ik op school steeds nieuwe ideeën bedenken. Dat doe ik ook op Instagram: steeds weer bedenken hoe ik mijn accounts kan laten groeien. Mijn doel? In 2019 een miljoen volgers aantikken.”

Tekst: Silke Polhuijs
Foto: Gerben Rink