‘Internationalisering als slijpsteen voor de geest’

Docent Sander Janssens nam met zijn studenten mee naar een internationale competitie in Manilla.

Elk jaar, sinds 2010, doet Windesheim met een team van vier topstudenten mee aan de Engelstalige IIBD case competition, georganiseerd door onze partneruniversiteit Hong Kong Baptist University.  Ook in het verre oosten staat duurzaamheid op de agenda;  het thema was dit jaar ‘digital disruption and global inclusiveness’. Ons multidisciplinaire team bestond uit twee Nederlandse studenten Gert de Jong, Wouter Dijks en twee Duitse studenten Helène Schnelle en Katharina Braun (op de foto v.l.n.r. Gert, Katharina, Helène en Wouter).

Zij hadden nooit eerder met elkaar in deze samenstelling samengewerkt. Dit jaar lukte het ons om van de dertig deelnemende universiteiten als enige Europese team (!) met vijf andere teams de finale in Manilla te bereiken. Via oud-Windesheim student René Wagenaar (dank aan Windesheim Linkedin Alumni) werd een afspraak gemaakt met Richard Verbuijs, Head of Risk & Finance Services  in Manila. Een onderdeel van ING met 1.000 man personeel dat 24/7 dienstverlening over de hele wereld regelt. Indrukwekkend te ervaren hoe internationaal een organisatie als onze Nederlandse ING eigenlijk is.

Op vrijdag 9 november om half negen stipt werd ons team zes uur lang opgesloten in een airconditioned kamer op de campus van de Attaneo de Manilla University om de business case op te lossen. Vervolgens presenteerde het team hun oplossing voor de internationale jury. Dit verliep uitstekend, ook de vragen werden goed beantwoord. Maar de laatste drie andere teams (uit Hawaii, Philipijnen, China)  presteerden nog veel beter. Helaas viel ons team daarom net buiten de top drie.

Uit onze gesprekken met de andere teams bleek dat deelname aan case competitions op hun universiteit veel vaker voorkwam. Atteneo de Manila nam dit jaar zelfs deel aan vier finales van internationale case competitions. Het team uit Hawaii had wel 20 keer een vergelijkbare case gemaakt. In deze universiteiten is in het curriculum veel meer aandacht voor goed presenteren en cases oplossen. Het was de derde keer dat het Windesheim gelukt is deze finale te bereiken. De cases komen vaak uit de databank van Harvard University. Wat wel wat zegt over het niveau dat onze topstudenten kunnen bereiken.  Het blijft toch een reuze knappe prestatie dat een, internationaal relatief onbekende, universiteit als Windesheim in staat is mee te spelen in zo’n zware internationale competitie.

Manila was voor de studenten en mij een buitengewoon leerzame ervaring. De studenten en coaches uit de hele wereld hadden een open mindset en zochten direct contact met elkaar. Het doet je beseffen dat er aan de andere kant van de wereld universiteiten, studenten en docenten zijn die exact dezelfde management theorieën behandelen. En daar soms zelfs beter in zijn. Goede ideeën kunnen uit de hele wereld komen.

Van oudsher hebben docenten, handelaren en priesters, vanuit verschillende motieven weliswaar, altijd contact gezocht met mensen in andere landen. Johan Cele haalde rond 1400 al zijn ideeën en docenten uit andere landen voor zijn destijds beroemde Latijnse School in Zwolle. Ook al zijn we er ons soms niet zo van bewust, maar 21st century skills hebben een internationaal karakter. Wat dat betreft is het verwonderlijk dat internationalisering niet een enkele keer expliciet genoemd wordt in de strategische koers van Windesheim. We leven nu in een connected world waar iedereen (technisch) met elkaar verbonden is. Een warm pleidooi daarom voor alle docenten en management om vooral te leren van goede ideeën en contacten uit andere landen. Inclusief alle interculturele verschillen leer je ook jezelf beter kennen. Internationalisering als slijpsteen voor de geest. Het is een gemiste kans deze internationale mogelijkheden niet te benutten om ons onderwijs op Windesheim nog beter te maken.

Sander Janssens is docent marketing communicatie en coördinator van de minor International Business Studies