Stemming: ‘Stop het geld maar in de lessen zelf’

De hogescholen krijgen extra overheidssteun om te investeren in onderwijskwaliteit. Waar mag dit volgens studenten aan worden besteed?

Geef dat geld maar terug aan studenten. Voor mijn opleiding betaal ik soms wel 700 euro aan boeken. Voor een halfjaar! Daarnaast moet ik ook nog een maatpak hebben. Ik heb nog geluk met mijn stufi-basisbeurs, maar anderen moeten nu alles lenen. Zij kunnen wel wat tegemoetkoming gebruiken.”

Ugur Sayin (35)
tweedejaars accountancy

Het eerste wat me te binnen schiet, is scholing voor docenten. Ik heb heel veel docenten die uit het werkveld komen, maar die geen ervaring hebben in het lesgeven. Periode 2 is net gestart, maar daar loop ik nu al tegenaan. Het werkveld is heel leuk, maar de theorie moet ik dan wel beheersen.”

Laura Snel (21)
eerstejaars hbo verpleegkunde

“Stop het geld maar in de lessen zelf, want het studieprogramma waar we nu mee bezig zijn lijkt helemaal nergens op. Op journalistiek hebben we namelijk een lange praktijktijd waarin je de tijd niet effectief gebruikt. Investeer daarom in een nieuw onderwijsconcept dat wel werkt.

Rutger Schols (21)
tweedejaars journalistiek

“Tot nu toe vind ik het onderwijs prima, maar ik loop hier natuurlijk nog maar net rond. Als ik nu iets zou moeten bedenken? Ik zou de gebouwen opknappen. Deze gebouwen, F en G, zien er nog wel modern uit, maar er zijn ook panden die wat vernieuwing kunnen gebruiken.”

Sandor Exalto (19)
eerstejaars lerarenopleiding Engels

Misschien een kleine verandering aan het X-gebouw? Een studiegenootje van mij zit in een rolstoel. Als zij zich moet verplaatsen van X2 naar X5, moet ze met de lift eerst naar de parkeergarage of X1: er zijn namelijk twee verschillende liften die alleen daar samenkomen. Kan dat niet worden aangepast?”

Leon Lieman (23)
eerstejaars communicatie

Ron Mauer

Waar moet het geld heen volgens het bestuurscollege en de medezeggenschapsraad? Lees het artikel:  ‘We hebben géén ruzie met het College’