Buitenkant: ‘Ik bid als ik kleren koop’

Win’ speurt naar studenten die er opvallend uitzien. Deze week: Obientha Adams (23), Eerstejaars Lerarenopleiding Engels

Hoe omschrijf je je stijl?
“Christian-vintage. Ik houd van jurken, met heel veel bloemetjes en vintage. Ik kleedde mij vroeger tegenovergesteld, echt als een tomboy. Ik hield heel veel van mannenkleding, maar uiteindelijk ben ik mijn geloof beter gaan ontdekken, en gaandeweg
begon ik mij weer vrouwelijk te voelen. Zodoende ben ik meer lange jurken en rokken gaan dragen.”

Bepaalt je geloof je kleding?
“Ik ben zevendedagsadventist. Ik bedek mijn God gegeven figuur. Elke keer als ik kleren ga kopen bid ik. Dan vraag ik hem of het niet teveel laat zien van mijn lichaam. Als je trouwt wordt je één met je man. Als je je lichaam aan iedereen laat zien, wat voor nut heeft het dat ik het voor mijn man bewaar?”

Mag een vrouw niet opvallen?
“Onze maatschappij is voyeuristisch, en als vrouw moet je jezelf showen. Hoe bescheidener je bent, hoe meer mensen moeten gaan nadenken wat voor persoon je eigenlijk bent. Ik wil niet de aandacht op mijzelf richten. Opvallend onopvallend. Met mijn Insta
@welgekleed wil ik gelovige vrouwen laten zien dat ze er ook goed uit kunnen zien.”

Gave jas!
“Die heb ik uit Oostenrijk! Komt al uit de 70’s of de 80’s. We waren op studiereis naar Wenen, en de eigenaresse van het gasthuis zei dat haar oma een boel jassen over had, en ze liet mij deze zien. Ik was meteen verliefd en mocht hem houden, als ik beloofde hem te dragen.”

Maarten Kors
Foto: Jasper van Overbeek