Taco’s met maiskolven en guacamole

Bas van der Meijden is docent aan lerarenopleiding Geschiedenis.

“Plantaardige recepten zijn soms een aftreksel van vleesrecepten en smaken daardoor soms minder. Maar bij dit recept is het andersom. Ik vind dit recept (uit het kookboek ‘Vegeterranean’) veel lekkerder dan hoe ik dat vroeger maakte met rundergehakt en taco-kruidenmix uit zo’n naar zout zakje. Het gerecht lijkt laf, maar is behoorlijk pittig door de combinatie van gember met zowel gebakken als rauwe sjalot/knoflook (voor sjalot kun je ook gewoon ui gebruiken en het verschil tussen geperste en gepureerde knoflook ontgaat mij).

Van plantaardig eten word ik sowieso gelukkig en het is goed voor dierenwelzijn, milieu, voedselverdeling, en gezondheid. We zouden het in de Windesheim-kantine ook veel meer moeten aanbieden om studenten in onze educatieve omgeving aan het denken te zetten.”

Benodigdheden:
– guacamole (zelf maken, zie vele recepten op internet)
– 2 maiskolven
– 150 gr zware bonen (uit pot of nacht geweekt)
– 1 pak tacoschelpen (of zelf maken)
– 2 eetlepels olijfolie
– 1 eetlepel gesnipperde sjalot
– ½ teen knoflook geperst
– 1 eetlepel komijnzaad
– 1 eetlepel gehakte gember
– 1,5 eetlepel gehakte wortel en bleekselderij
– 2 eetlepels gesnipperd ui
– 2 eetlepels gehakte peterselie
– ½ teen knoflook gepureerd

Bereiding:
– Kook de maiskolven in 15 tot 20 minuten gaar. Zet de oven en bak de tacoschelpen af volgens recept op verpakking.
– Spoel ondertussen de bonen af als je ze uit blik hebt (zout).
– Bak de sjalot, geperste knoflook, komijn, gember, wortel en bleekselderij 3 minuten.
– Voeg de bonen toe totdat ze heet zijn.
– Haal de pan van het vuur en voeg vervolgens de overige ingrediënten toe (ui, peterselie en gepureerde knoflook).
– Breng het mengsel op smaak met zout en peper. Doe het mengsel in de taco’s en serveer met de maiskolven en de guacamole en leg er nog wat lekkers bij, zoals wat amandelen of zo.

Er zijn 1 reacties op «Taco’s met maiskolven en guacamole»