Enquête over persoonlijke leerroutes

Windesheim wil graag weten wat de wensen zijn van studenten met betrekking tot persoonlijke en flexibele leerroutes.

Want de een wil zich niet beperken tot één opleiding, een ander wil studeren naast zijn of haar baan en weer een ander wil misschien juist ‘ouderwets’ starten in een standaardroute. Windesheim wil graag van studenten horen wat hun leerbehoeften zijn en heeft daarom eind vorig jaar een enquête verspreid onder alle studenten, die door bijna een kwart (ruim vijfduizend) werd ingevuld.

Onder de respondenten werden twee iPads verloot. De winnaars zijn vierdejaars calo-student Iris van Driest (zie foto) en Nino van Langen, tweedejaars van het Teachers College in Almere.

Op basis van de uitkomsten gaat een projectgroep zogeheten persona’s formuleren: beschrijvingen van groepen studenten met overeenkomstige leerwensen op het gebied van gepersonaliseerd leren, gerelateerd aan specifieke achtergrondkenmerken, zoals leeftijd en werkervaring. De uitkomsten van dit onderzoek moeten voeding gaan geven aan de gesprekken die binnen domeinen en diensten worden gevoerd over de strategische koers. De persona’s worden waarschijnlijk dit voorjaar gepresenteerd.

De persoonlijke, flexibele en uitdagende leerroutes is één van de ambities uit de strategische koers van Windesheim. Studenten moeten straks zoveel mogelijk hun eigen onderwijs kunnen vormgeven. (WvE)