Vaste plek voor innovatie in D-gebouw

Mark Boiten en Paul van der Cingel gaan in D een plek inrichten om ervaringen te delen over onderwijsinnovaties.

Boiten is programmaleider van Windesheims ambitie dat studenten hun eigen leerroute mogen bepalen. “Bij het organiseren van de inspiratieweek waarmee we dit schooljaar startten, merkte ik dat collega’s het fijn vonden om informatie te delen over innovaties waar ze trots op zijn en om meer van anderen te horen en van elkaar te leren.”

Bmr-docent Paul van der Cingel, die de afgelopen jaren als intrapreneur complexiteitsonderwijs bij de opleidingen praatte over onderwijsverbeteringen, had dezelfde ervaring.

Volgens Boiten is voor dergelijke bijeenkomsten een vaste innovatiewerkplaats op de campus onontbeerlijk, als een soort ‘bruisend hart van innovatie’. “Een plek waar je informatie deelt en ook gewoon naar binnen kunt lopen om te zien waar anderen mee bezig zijn. Of een openbare les kunt geven om te laten zien wat je doet.” Het bestuurscollege en de medezeggenschapsraad zien het idee voor een innovatiewerkplaats wel zitten en willen er een ton in investeren.

Boiten en Van der Cingel hebben al een voorlopige ruimte gevonden: het D-gebouw dat op termijn wordt afgebroken. Momenteel zit daar het Windesheim honours college op de begane grond, maar dat verhuist komende zomer naar gebouw X. Boiten: “We hebben gevraagd of de innovatiewerkplaats deze verdieping als een soort ‘anti-kraak deal’
mag gebruiken.”

De komende tijd kunnen Boiten en Van Der Cingel al ‘ad hoc’ terecht in de lokalen D 0.78 t/m D 0.80, als daar geen onderwijs plaatsvindt. (EM)