‘Studenten brengen geen geld naar ontwikkelingslanden’

Ik loop door Nabvutika, de armste sloppenwijk van de stad Chipata in Zambia. Links van mij rijdt een minibusje voorbij met koffers, eieren en een paar kippen op het dak, terwijl er harde muziek klinkt uit een ‘winkeltje’ aan de andere kant van de straat. Iemand gooit een leeg flesje drinken op de enorme bult zwerfafval. Achter mij wordt een man, met wat ik denk dat een gebroken been is, op een truck gehesen en vermoedelijk vervoerd naar het lokale ziekenhuis.

The way of life
En voor mij lopen negen studenten van verschillende opleidingen van Hogeschool Windesheim, die aan het begin staan van een nieuw avontuur. De komende vier maanden volgen zij de minor International Sustainable Development (ISD). Verwonderd nemen ze de omgeving en de mensen in zich op. Samen met deze nieuwe groep studenten ben ik als landencoördinator van Zambia meegereisd om hen hier wegwijs te maken en te informeren over het land en de culturele verschillen. Ik stel hen voor aan lokale opdrachtgevers en probeer ze een duwtje in de goede richting te geven om voor vier maanden onderdeel te zijn van ‘the way of life’, hier in dit mooie Afrikaanse land.

Duurzame projecten
Dat laatste is een hele opgave als je je bedenkt dat ze vanuit de minor werken op basis van lokale vraagstukken. Hoe zet je als student je kennis en vaardigheden zo in dat deze aansluiten bij de cultuur van de lokale bevolking? Want dat is wat ze doen. Studenten brengen geen geld naar ontwikkelingslanden, maar proberen de lokale bevolking en professionals te ondersteunen met wat zij weten en kunnen. Zo worden de projecten ook duurzaam. Men kan altijd terugvallen en voortborduren op wat onze studenten in voorgaande jaren al voor de projecten ontwikkeld hebben.

Diep geworteld
De studenten die deelnemen aan deze projecten komen vanuit verschillende opleidingen. Dit zorgt voor een multidisciplinaire aanpak. Juist in ontwikkelingslanden is dat zo zinvol, omdat de problematiek die hier speelt zich nou eenmaal niet leent voor enkel denken en kijken vanuit één discipline. De context van de problematiek is divers. Probleem veroorzakende en -versterkende factoren zijn vaak diep geworteld in de heersende leefwijze, armoede en intergenerationele problematiek. Combineer dit met een laag opleidingsniveau en dan snap je gelijk dat je te maken hebt met een weerbarstige situatie waarin studenten behoorlijk worden uitgedaagd om buiten hun comfort zone te handelen en te leren.

Marjolein Brouwers is docent binnen de opleiding social work en landencoördinator Zambia voor de minor International Sustainable Development (ISD)

Wil je meer informatie over de projecten die studenten nu doen in Zambia? Kijk dan op de website van de minor ISD: www.minorisd.nl. Hier vind je ook info over projecten in andere landen.