‘Al die aandacht zal nooit wennen’

Student en producer Lars scoort meer dan één miljoen streams

Eerstejaars Lars Beerda produceert dancemuziek. Zijn nummers zijn al meer dan een miljoen keer gestreamd op Spotify en wat extra knap is: hij leerde zichzelf alles aan.

Je plaatje opsturen naar een bekende dj in de hoop dat het wordt gedraaid in zijn show. Het overkwam de eerstejaars student international business uit Zwolle. Lars (20) mailde zijn plaatje Mountain Higher naar de bekende producer Don Diablo, toevallig ook een (oud-)Windesheimstudent, die het vervolgens doodleuk draaide op Tomorrowland in Guatamala. Iets wat Lars bijna niet kon geloven: “Ik stond te springen van geluk. Het is de droom van elke starter in de muziekwereld!”

Lars, wiens artiestennaam Laurentius luidt, plaatste het nummer ook op Soundcloud, waar het na de show van Don Diablo al snel meer dan 50.000 keer werd gestreamd. “Iedereen kon het als gratis plaatje downloaden. Het kwam in de wereldwijde Top 50, de vijftig meest gedraaide nummers van dat moment, en ik kreeg plotseling dm’s van onbekenden met verzoekjes: of ik nog meer nummers wilde plaatsen.”

“Al die aandacht zal nooit wennen. Op YouTube worden er zelfs fanclips van mijn nummers gemaakt. Daarin gebruiken fans mijn muziek als achtergrond voor hun videoclip, die ze zelf verzonnen en gemonteerd hebben. Dat is toch bizar!”

Zelf aangeleerd
Het produceren van dancenummers heeft Lars zichzelf aangeleerd. “Ik begon ongeveer zes jaar geleden, gewoon op mijn kamer. Avicii en the Swedish House Maffia hoorde ik vaak voorbijkomen en dat vond ik zo vet, dat ik me ben gaan verdiepen in de dancemuziek.” Hij downloadde het programma FL Studio en begon hier mee te prutsen: “In het begin snapte ik er niks van, maar ik heb mezelf alle kneepjes van de techniek aangeleerd.”

Het combineren van melodieën en het spelen van akkoorden op de piano kreeg hij bijvoorbeeld onder de knie door het kijken van filmpjes op YouTube, de rest leerde hij door goed naar de muziek te luisteren. “Ondertussen speel ik piano op hoog niveau. En ik heb recentelijk een gitaar aangeschaft, daar ga ik me nu in verdiepen.”

100.000 streams per maand
Hoe zijn nummers ontstaan? Dat gaat volgens Lars allemaal vanzelf. “De piano is het belangrijkste onderdeel, dat is de basis van alles. Ik ga er gewoon voor zitten, begin met een aantal melodieën en als ik eenmaal in die flow zit, is het zo gedaan.” Eerst de muziek, daarna de tekst, soms wel soms niet door Lars zelf geschreven.

En als het even niet lukt? “Dan maak ik een wandeling om mijn hoofd even helemaal leeg te maken. Je moet niks forceren.”

Ondertussen heeft Lars vijftien nummers op Spotify staan. Met name de liedjes ‘You got Me’, ‘Reminisce’ en ‘Give me a sign’ scoren goed, bij elkaar opgeteld hebben die de miljoen streams ruimschoots gehaald. “Een belangrijke mijlpaal? Toen ik voor het eerst de 100.000 streams per maand haalde. Zo onwerkelijk!”

De nieuwe Martin Garrix
Door het produceren van nummers en boekingen als dj (wat hij er ook nog bij doet), heeft Lars zijn bijbaantje bij de Albert Heijn niet langer nodig. Iedere stream op Spotify levert ongeveer 0,4 cent op. “Maar ik blijf wel realistisch. Ook al zou ik de nieuwe Martin Garrix worden, ik maak wel mijn opleiding af. Je moet altijd iets achter de hand houden.”

Wat is volgens hem de sleutel tot succes in de muziekwereld? Netwerken. “Ik heb gewoon het geluk gehad de juiste mensen te ontmoeten. Tijdens het netwerken is het vooral belangrijk dat je niet meteen met de deur in huis valt. Ik maak eerst vrienden en deel mijn liefde voor muziek, voordat ik mijn nummers naar de labels opstuur.”

Release bij Sony Music
Intussen heeft Lars een grote deal binnengesleept bij een bekende en belangrijke platenmaatschappij: Sony Music. Vorige week (22 maart) was de release van zijn nieuwe nummer ‘No Money’. “Zelfs zonder geld op de bank kun je gelukkig zijn, als je elkaar maar hebt. Daar gaat het nummer over.” De tekst is geschreven door een vriendin, een Zweedse artiest die het nummer ook heeft ingezongen. “Ze heeft een fantastische stem. Ik heb haar ontmoet via Facebook en stuurde haar het nummer op met de vraag of ze wilde samenwerken.”

Lars was met zijn familie op Ibiza toen hij hoorde dat Sony het nummer wilde uitbrengen. “Ik heb er meteen een biertje op gedronken en ben op stap gegaan met mijn zusje. Fantastisch!”

Wat zijn release bij Sony Music gaat betekenen voor zijn bekendheid, durft Lars nog niet te zeggen. “Natuurlijk hoop ik dat het nummer alles op gaat blazen, maar ik wil hier wel nuchter in blijven. De labels en fanbase om het nummer zo groot mogelijk te maken, zijn in ieder geval aanwezig.”

Michelle van der Molen
Foto: Gerben Rink

Er zijn 2 reacties op «‘Al die aandacht zal nooit wennen’»

1. Roos schreef:

Wat een leuk stuk!