‘Studenten met schulden raken ons’

Het Financieel Spreekuur van Windesheim wordt gerund voor en door studenten. Het is een eerste cross-over van de opleidingen HBO-Rechten en Social Work. Student Linde ten Lohuis en sociaal raadsman Cheriel Alidjan van maatschappelijke dienstverlener De Kern vertellen over het belang van een financieel spreekuur op Windesheim.

Wat voor vragen krijgen jullie?

De meeste vragen die we van studenten binnenkrijgen gaan over het leenstelsel of hebben te maken met DUO. Ook krijgen we vaak juridische vragen over rechten en plichten bij bijbanen, het huren van een kamer en belastingaangiften. Bij echt complexe vragen verwijzen we door naar het juridisch loket. We hebben één keer een student moeten doorverwijzen naar een advocatenkantoor: dat ging over huisvesting. Ook kunnen we studenten doorverwijzen naar onze budgetcoaches, zij staan te springen om opdrachten! We zijn er overigens niet alleen voor studenten met geldproblemen. We geven ook advies en ondersteuning.

Wat is jullie meest bijzondere casus?

Een vrouw van 27 had verschillende studies gedaan. Ze was alleenstaand en leefde van een bijstandsuitkering. Ook had ze een kindje van een jaar of 2. Haar inkomen was 936 euro per maand en DUO had ‘berekend’ dat ze 500 euro per maand moest gaan betalen, de maximale aflossing van haar studieschuld. We hebben voor haar een verlegging van het maandbedrag aangevraagd en haar aflossingsbedrag werd bijgesteld naar 0 euro. Maar je kunt wel zeggen dat zij ontzettend geschokt was. Ze was tot bijna alles in staat om haar schuld af te betalen. Studenten met schulden raken ons.

Waarom?

Als je een valse start hebt gehad heb je heel veel kracht nodig om er weer bovenop te komen. Het is toch best zorgwekkend dat bijna geen enkele student geld heeft? Studiefinanciering is geen vetpot. Het is best een verdrietig beeld dat studenten alleen goedkoop eten en de was doen bij hun ouders. Studenten hebben vaak geen idee op welke toeslagen en voorzieningen ze recht hebben. Dat gaat hand in hand met schulden. Financiële problemen zijn taboe en daardoor is het voor studenten vaak een drempel om hulp te vragen bij deze zaken. Het Financieel Spreekuur wordt gerund door studenten dus we kunnen ons makkelijk verplaatsen in de situaties. Wij zijn geen mannen in driedelig pak die jou gaan vertellen hoe het moet.

Tips voor studenten: pak je bankrekening er bij en controleer al je afschriften als je dreigt niet rond te kunnen komen. Zorg dat je inzicht krijgt in je eigen inkomsten en uitgaven en vraag hulp als je er niet uit komt.

Studenten en docenten kunnen elke dinsdag van 13.00 tot 16.00 uur terecht bij de balie van het Financieel Spreekuur, te vinden bij de XT-lobby op de Zwolse Windesheimcampus. Vragen kunnen ook gesteld worden via de mail: financieelspreekuur@windesheim.nl.