‘Woningtekort Almere groot probleem’

Studenten en afstudeerders die een eigen stekkie in Almere willen, kunnen door een gebrek aan goede betaalbare woningen bijna nergens terecht. Studente Sanne van Willigenburg (21) gaat het aankaarten bij de gemeente.

Hoe is dit probleem ontstaan?
De woningmarkt is een landelijk probleem maar ik denk dat Almere er juist niet op had gerekend dat de hogescholen in een korte tijd zo snel zouden groeien. Windesheim is nu veel te klein voor de bijna 4000 studenten die er studeren. De hogeschool moest gedwongen uitwijken naar het Baken en de bibliotheek.  De stad vindt het blijkbaar eng om studenten hier naartoe te halen en te houden. Maar voor de doorstroom zou het juist heel goed zijn.

Hoe groot is dit probleem?
Door mijn studentenvereniging heb ik best een groot netwerk opgebouwd en ik merk dat veel studenten en afstudeerders in dezelfde situatie zitten: we zijn allemaal op zoek naar een woning. Ik sta al acht jaar op een wachtlijst en het ziet er naar uit dat ik daar nog lang op blijf staan. Een paar jaar geleden werd in Almere het studentencomplex De Aardbei gebouwd. Hier kunnen 70 studenten wonen. Ik heb gehoord dat 700 studenten zich hebben inschreven voor De Aardbei. Waar moeten die andere 630 studenten naartoe? Je kunt nergens heen.

Nóg schrijnender is de situatie voor afstudeerders. Als je op kamers woont moet je je kamer verlaten na het halen van je diploma. Studenten zijn hierdoor genoodzaakt om na hun studie de stad te verlaten. Dan moeten ze uitwijken naar Lelystad, Utrecht of Amsterdam. Maar in die steden is ook een groot woningtekort en de woningen zijn daar nóg veel duurder. Uitwijken is voor mij geen optie: ik heb mijn scriptie net ingeleverd, en een baan gevonden in Almere; nu ben ik dus op zoek naar woonruimte, maar dat is er niet. Afstudeerders hebben werk en sociale contacten in Almere en het zou zonde zijn als ze hier weg moeten of gedwongen weer bij hun ouders moeten gaan wonen.

Wat voor acties ga je ondernemen?
Op dit moment heb ik een enquête uitgezet bij Aeres Hogeschool en Windesheim om de situaties van studenten in kaart te brengen. In maart ben ik begonnen en eind april rond ik het onderzoek af. De uitkomsten kunnen we het aankaarten bij de gemeente. Als vereniging proberen we zo veel mogelijk in gesprek te gaan met het stadsbestuur maar ook met lokale ondernemers. Zij staan te springen om hoog opgeleide studenten!

Sanne van Willigenburg studeert dit jaar af aan de opleiding Verpleegkunde van Windesheim Flevoland en is voorzitter van de Almeerse studentenvereniging Endzjin.