Onderwijsfestival: Docent Anne Velema over Off-Campus

Docent arbeidsrecht Anne Velema vertelde tijdens het onderwijsfestival over zijn inspirerende praktijkonderwijs.

‘Ik heb zelden studenten zó enthousiast gezien’, zegt Velema met een twinkeling in zijn ogen aan de dertig docenten die plaats hebben op de strobalen en geruite lakens van de festivaltent.
Hij heeft het over zijn project Off-Campus, waarbij zijn ouderejaarsstudenten als afsluiting voor het vak arbeidsrecht met Velema op bezoek gingen bij autobedrijf Dusseldorp. Daar mochten ze een case study in de praktijk naspelen. De studenten kregen een ontslag-op-staande-voet zaak voorgeschoteld. “Daarbij moet met stoom en kokend water een advies worden uitgebracht”, aldus Velema. De studenten kregen slechts drie minuten tijd om partijen te raadplegen. Om de spanning te verhogen kon vragen stellen alleen tijdens een rit van drie minuten op de achterbank van een BMW of Mini.

Een tweede praktijkcollege vond plaats op het veld van het stadion van PEC Zwolle, waarbij arbeidsrechtelijke maatregelen tegen disfunctionerende spelers nagespeeld werden. Hierbij liet Velema de studenten een pitch houden in de perskamer van het stadion.

Een derde uitstapje ging naar het Amsterdamse advocatenkantoor Kennedy Van der Laan, waar een MeToo-casus werd nagespeeld in het Westerpark.

“Op de campus kun je natuurlijk ook prima een rechtbank nabootsen. Maar is het niet veel leuker om studenten mee te nemen naar echte rechtbanken, advocaten en opdrachtgevers waar de zaken zich in werkelijkheid hebben afgespeeld”, aldus Velema, die met zijn vorige praktijkproject ‘Studentenrechtbank’ een prijs won voor de meest inspirerende toetsvorm van Windesheim. (Het artikel dat win daarover schreef lees je hier)